Alt om muskler og styrketræning

Større muskler kræver styrketræning og protein

Protein og regelmæssig styrketræning er vejen til større muskler!Muskler kommer ikke bare af sig selv. Udover styrketræning skal du også fokusere på din kost, som spiller en central rolle, hvis du gerne vil blive større og stærkere – specielt protein.

Det kan dog være svært at få tilfredsstillet ens proteinbehov igennem den almindelige kost. Det kan proteintilskud hjælpe dig med. Muskler, styrketræning og protein ligger tæt op ad hinanden. Når du træner, skal du have omkring 2.0 gram protein pr. kg., du vejer. For at opnå den ønskede mængde spiser  mange proteinpulver.

Større muskler igennem styrketræning? Spis proteinpulver!

Ifølge sundhedsstyrelsens anbefalinger, så skal idrætsudøvere ikke indtage kosttilskud som supplement til deres daglige kost. Proteinpulver kan dog være et glimrende supplement til din daglige kost, hvis du enten styrketræner eller er på slankekur. Det er nemlig ikke altid lige let at bringe en liter mælk eller nogle æg med til træning og er du i gang med et vægttab er det svært at dække proteinbehovet igennem det begrænsede indtag. Desuden kan det være svært at få den optimale mængde protein hver dag uden brug af kosttilskud i form af proteinpulver. Der findes tre slags proteiner, som alle har sin berettigelse.

Hvilke slags proteinpulver bruges til at få større muskler igennem styrketræning?

  • Kasin protein er et langsom protein, som ikke giver muskler brændstof med det samme. Den optages langsommere i kroppen. Den bruges typisk ikke i forbindelse med styrketræning, men hellere inden sengetid. Så får dine muskler protein, som optages langsom, igennem hele natten.
  • Valle protein er den mest udbredte variant. Den optages med det samme i kroppen, og er derfor velegnet til indtagelse umiddelbart efter træning. Du kan desuden købe whey-gainer, som er an afart af valle protein. Den type kan du tage, hvis du har svært ved at tage muskelmasse på.
  • I modsætning til valle og kasin protin, så udvindes soja protein ikke fra mælk, men fra planter. Denne form for protein er ikke særlig populær, fordi den ikke har den samme effekt som valle, og fordi den skulle smage ganske hæsligt.

Det er ikke et must at tage protein pulver eller anden for tilskud. Det er blot et supplement til din daglige kost.

Artikler om muskler og styrketræning

Mange af artiklerne hænger sammen, så det kan anbefales, at du kigger på dem i sammenhæng. Det overordnede tema er dog muskler og styrketræning.

Sitemap Personoplysninger